Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon päättävien elinten valitsemiseksi järjestettävät vaalit. Vaalit järjestetään joka neljäs vuosi, ja niissä valitaan luottamushenkilöt kirkkovaltuustoihin  ja seurakuntaneuvostoihin.

• Jos seurakunta on itsenäinen eli ei kuulu seurakuntayhtymään, toimitetaan yhdet vaalit, joilla valitaan kirkkovaltuuston jäsenet. Kirkkovaltuusto päättää kirkkoneuvoston jäsenten valinnasta.
  • Jos seurakunta kuuluu seurakuntayhtymään, toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan silloin jäsenet yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa.

Seurakuntavaaleissa tehdyt valinnat kertautuvat vielä ylempiin päättäviin elimiin, sillä paikalliset luottamushenkilöt valitsevat hiippakuntavaltuustojen ja kirkolliskokouksen edustajat.

Äänioikeutettuja vaaleissa ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Edelliset seurakuntavaalit järjestettiin sunnuntaina 20.11.2022, ja vaalien ennakkoäänestys oli 8.11.-12.11.2022. Seuraavat seurakuntavaalit ovat vuonna 2026.

Vehmaan seurakuntavaaleissa uudelle valtuustokaudelle valittiin 15 kirkkovaltuutettua, joista kymmenen oli uusia luottamushenkilöitä. Seurakuntavaalien äänestysprosentti oli Vehmaalla 24,8 %, mikä on runsaan prosenttiyksikön enemmän kuin vuoden 2018 vaaleissa (23,4 %). Valtakunnallisesti äänestysprosentti oli 12,7 %.

Nueva convocatoria de elecciones en AEDyR - AEDyR

Alla olevasta linkistä näet seurakuntavaalien tulokset.

Tästä linkistä näet 2022 seurakuntavaaleihin liittyvää informaatiota.

Seurakuntavaalit 2022 - info

Vaalilautakunta vuoden 2022 seurakuntavaaleissa:

Kirkkovaltuuston 27.4.2022 vahvistama vaalilautakunta:

Esko Hietala (pj)
Leena Heinonen
Jouni Salmi
Hanna Simola
Tarja Ahtiainen

Varalla:
1. Kaarlo Theis, 2. Helinä Seppälä, 3. Satu Topi, 4. Kirsti Ahala, 5. Raimo Jalonen.

Kirkkoherra kuuluu vaalilautakuntaan virkansa puolesta. Vaalilautakunnan sihteerinä toimi Elina Lehtonen (1.10.2022 saakka) sekä Hanna Pishro (2.10. alkaen).